Nafaka Davası ve Nafaka Türleri

Nafaka Nedir? Nafaka Davası Nasıl Açılır?

Türk Medeni Kanunu ile düzenlenen nafaka, boşanma davası sırasında ya da sonrasında eşin ve çocukların geçimini sağlamak üzere karara bağlanan maddi ödenektir. Boşanma davası ile birlikte nafaka talebinde bulunmak mümkün olduğu gibi ayrı bir nafaka davası ile de mahkemeye başvurmak mümkündür.

Yazımızda nafaka davası nasıl açılır, nafaka türleri nelerdir, nafaka davasında yetkili mahkeme hangisidir gibi sorulara yanıt vereceğiz. Nafaka davası hakkında daha fazla bilgi edinmek için yazımızı inceleyebilirsiniz.

Nafaka Türleri - Boşanma Davasında Nafaka Türleri

Türk Medeni Kanunu uyarınca nafaka türleri üçe ayrılmaktadır. Bunlar; tedbir nafakası, iştirak nafakası ve yoksulluk nafakasıdır. Gelin şimdi nafaka türleri ve şartları neler daha yakından bakalım:

• Tedbir Nafakası

Boşanma davasında nafaka türleri arasında yer alan tedbir nafakası Türk Medeni Kanunu'nda şartlara bağlanmıştır. Boşanma davasının açıldığı tarihten ayrılık hükmünün kesinleştiği tarihe kadar süren tedbir nafakası, dava boyunca eşin barınması, geçinmesi, malların yönetimi, çocukların bakımı ve korunması gibi hususları kapsar. Mahkeme, boşanma davasının başladığı tarihten itibaren herhangi bir işi ya da geliri olmayan ve yardıma muhtaç olduğu tespit edilen eş lehine tedbir nafakası ödenmesine karar verir.

Çocuklar söz konusu olduğunda ise tedbir nafakası başlangıcı; çocuk aynı eşte kalmaya devam edecekse davanın açıldığı tarih, diğer eşe teslimine karar verilmişse teslim edildiği tarih, sonradan doğmuş ise doğduğu tarih esas alınarak belirlenir.

• İştirak Nafakası

Boşanma davasında nafaka türleri arasında yer vermemiz gereken bir diğer nafaka türü ise iştirak nafakasıdır. İştirak nafakası, boşanma kararının kesinleşmesinden sonra çocuklar için verilen nafaka türüdür. Çocuğun velayetini almayan ebeveyn bakım ve koruma gibi masraflar için iştirak nafakası ödemekle yükümlüdür. Karşı taraf iştirak nafakası talebinde bulunmasa bile mahkemenin iştirak nafakası kararı vermesi olasıdır.

İştirak nafakası belirlenirken çocuğun yaş ve eğitiminin yanı sıra ebeveynlerin sosyo-ekonomik durumu da göz önüne alınır. Buna göre belirlenen iştirak nafakası ücretinin her ay aynı tutarda yatırılması gerekir.

• Yoksulluk Nafakası

Yoksulluk nafakası, eşlerden birinin boşanma sonrasında boşanma nedeniyle ekonomik durumunun bozulduğu durumlarda talep edilebilir. Ancak yoksulluk nafakası talep eden tarafın boşanma kusurunun diğer taraftan az olması gerekir. Yoksulluk nafakası süresiz olarak talep edilebilse de boşanma davasından sonraki bir yıl içerisinde talep edilmelidir. Aksi takdirde kişinin nafakadan feragat ettiği varsayılır ve nafakadan feragat etmenin geri dönüşü yoktur. Aynı şekilde nafaka davası reddedildikten sonra kişinin yeniden yoksulluk nafakası talep etmesi mümkün değildir.

Nafaka Davası Nasıl Açılır?

Yazımızın başında belirttiğimiz gibi nafaka, boşanma sırasında talep edilebileceği gibi ayrı bir nafaka davası ile de talep edilebilmektedir. Boşanma davasından ayrı açılan nafaka davası ücreti boşanma davasından ayrı kabul edilir. Dolayısıyla nafaka davası ücreti olarak harç ve diğer giderlerin masrafını karşılamak zorunludur.

Nafaka davası açabilmek için nafaka talep eden eşin ayrı yaşama kararı için haklı bir neden ileri sürmesi gerekir. Bunun yerine karşı tarafın ailenin geçimiyle ilgilenmediğini göstermek de haklı nedenler arasında sayılmaktadır. Çocuklar için talep edilen nafakalarda ise ayrı yaşamanın haklı olup olmadığı değerlendirilmez.

Nafaka Davasında Yetkili Mahkeme Hangisidir?

Nafaka davasında yetkili mahkeme nafaka türleri ve şartları ile doğrudan bağlantılı bir konudur. Karşı tarafın yükümlülüklerini yerine getirmediği durumlarda boşanma davasından önce tedbir nafakası davası açmak mümkündür. Böyle durumlarda nafaka davası için Sulh Hukuk Mahkemesine başvurulmalıdır. Buna karşılık boşanma davası sırasında tedbir nafakası davası açmak için Asliye Hukuk Mahkemelerine başvurmak gerekir.

Yoksulluk nafakasında ise nafaka davası Asliye Hukuk Mahkemeleri tarafından görülür. Bu nedenle kişinin ikamet ettiği bölgedeki Asliye Hukuk Mahkemesine başvurması gerekmektedir. İştirak nafakasında yetkili mahkeme ise nafaka alacaklısı olan tarafın yerleşim yeri mahkemesidir.

Nafaka Davası Ne Kadar Sürer?

Çekişmeli boşanma ve nafaka davaları en uzun süren davalara konu olabilmektedir. Çok sayıda duruşma, bilirkişi gerekliliği, eşlerin karşılıklı suçlamaları ve benzeri nedenlerle nafaka davası hakkında bir süre tayin etmek oldukça zordur. Dolayısıyla nafaka davası ne kadar sürer sorusuna 6 ay ile 1 yıl arasında değişkenlik gösterebilir cevabını verebiliriz. Ancak bu tahminlerin dışında kalan nafaka davaları olduğunu da belirtmek gerekir.

Nafaka Davası Kesinleşmeden İcraya Konabilir Mi?

Nafaka davası kesinleşmeden icraya konabilir mi sorusu da daha çok nafaka türleri ve şartları ile ilgilidir. Buna göre tedbir nafakası, boşanma davası sırasında ödenmesi gereken ihtiyati bir uygulama olduğu için kesinleşmeden icraya konabilmektedir.

Buna karşılık iştirak nafakası ve yoksulluk nafakası için nafaka davası kesinleşmeden icraya konabilir mi sorusunun cevabı olumsuzdur. Eğer nafaka talebi boşanma davası sırasında beyan edildiyse boşanma davasının sonucunda nafakanın da ilamı yapılır. Ayrı nafaka davası söz konusu olduğunda ise nafakanın icraya konması için zaten davanın sonuçlanması beklenmelidir.

Yazımızda sizlere nafaka davası, nafaka türleri ve şartları, nafaka davasında yetkili mahkeme gibi konular hakkında bilgi verdik. Nafaka davası hakkında daha fazla bilgi almak istiyorsanız bize ulaşabilir, bu süreçte deneyimli bir hukuk bürosuyla iş birliği yaparak dava sürecinde taleplerinizin daha hızlı karara bağlanmasını sağlayabilirsiniz.